
10 stappen voor meer verkopen door Reels 💸
Leer verkopen via Instagram, zonder pusherig te zijn.
1. Ken je ideale klant (en spreek hun taal)
Je volgers kopen pas als ze zich aangesproken voelen. Je wilt altijd een supergoed idee hebben van wat jouw klanten bij je zoeken. Dat is nooit wat ze zeggen, maar altijd een diepere laag. Je zoekt een Nanny? Dan zoek je geen oppas, maar je zoekt TIJD. Zo denk je door voor je eigen branche. Gebruik in je Reels de woorden en problemen die zij herkennen. Wat houdt hen wakker? Wat zoeken ze?
Praat zoals zij praten! Gebruik geen vakjargon en vage termen. Die gooien we overboord. Reels moeten de taal spreken van jouw doelgroep, zowel in de teksten als in praattaal. Spreek met ze zodat ze het gevoel krijgen: Die begrijpt mij! Die kan het me uitleggen!
2. Pak ze direct in de eerste 3 seconden
Mensen scrollen razendsnel, dus begin je Reel met een knaller! We hebben de aandacht van een tosti op sociale media, en worden van alle kanten met content gebombardeerd. Dus je moet opvallen als je wilt dat mensen echt gaan BLIJVEN KIJKEN.
Gebruik een opvallende tekst (Reels Hooks), een vraag of een mini-cliffhanger die ze nieuwsgierig maakt. Je kunt dit combineren met een visueel haakje dus een onverwacht element in beeld of een beweging van de camera. Kijk op mijn Instagram voor inspiratie!
3. De ‘geheime saus’ van een converterende Reel: waarde + entertainment
Mensen kopen van mensen die ze vertrouwen. Vaak denken we dat we alleen maar MEER kennis moeten delen. Dat is toch waarde? Maar niks is minder waar! Waarde is ook herkenning, humor, verhalen en momenten, leuke inzichten, of een blik achter de schermen. We zijn nieuwsgierig van nature, dus haak daarop in.
Educatie + fun = gouden combinatie!
4. Gebruik strategische call-to-actions (CTA’s)
Wil je dat mensen een DM sturen, een product kopen of zich inschrijven? Zeg het expliciet! Het klinkt misschien gek, maar in 90% van de gevallen kunnen mensen een zetje gebruiken om te volgen, commenten, liken of delen.
Voorbeelden:
"Wil jij dit ook? Comment met ‘YES’!" (gebruik een automatisering zoals ManyChat)
"Check de link in bio voor meer!"
"Tag een vriend die dit MOET zien!"
5. Maak Reels die aansluiten bij je aanbod
Wil je een product of dienst verkopen? Maak dan Reels die hier direct op inspelen. Bijvoorbeeld:
Laat een klanttestimonial zien (liever screenshots dan gestylde teksten!)
Deel een voor- en na-resultaat (met duidelijk verschil)
Toon een ‘achter de schermen’ moment (bijvoorbeeld een vlog van je dag als fotograaf of als bloemist)
6. Gebruik trending audio’s slim
Niet alle trending geluiden passen bij je merk, maar als je een goede vindt: gebruik ‘m! Dit boost je bereik.
7. Verdoe geen tijd aan randzaken
Hashtags kun je laten zitten. Die doen anno 2025 helemaal niets meer! Gebruik gewoon consequent jouw onderwerpen en kernthema’s in je teksten (de Reel zelf en de bijschriften) zodat Instagram snapt waar je account over gaat en aan wie jouw inhoud getoond moet worden.
Meer randzaken die je tegenhouden zijn: Covers knutselen, perfecte feed, locatie instellingen,…
Zorg er liever voor dat je zo veel mogelijk Reels erop uit stuurt!
8. Post op de juiste tijden?
Ook dit is zo’n advies uit 2020 maar toch kan het soms een verschil in bereik maken. Ik zeg altijd: Post wanneer het JOU uitkomt. Heb je nog een keuze hierin, kies dan voor de vroege ochtend of vroege avond, gewoon rond de tijd dat mensen graag zitten scrollen, maar OVERDENK NIET! Dit is alleen een bonus. Als de inhoud van je Reel niet sterk is, haal je er niks mee uit.
9. Consistentie is key
Eén Reel posten en hopen op wonderen? Nope! Drie Reels per week is een goed startpunt. Instagram zelf geeft aan dat je 11 Reels per maand moet posten voor groei. Maar er zijn ook creators die posten maar 1 (hele ingewikkelde) per maand. Kies een tempo en formaten die je bij kunt houden.
Ook is het belangrijk dat je er lol bij hebt. Want je kunt helemaal nergens consisent mee worden als je er geen plezier bij voelt. Dat geldt voor alles in het leven! Van meer sporten, tot anders eten, boeken lezen….en Reels maken.
10. Analyseer & optimaliseer
Wat werkt en wat niet? Check je Instagram-statistieken, kijk welke Reels scoren en pas je strategie aan.